lauantai 7. joulukuuta 2013

Alkoholi ja työ

Jotenkin ärsyttävin juttu käsitellä tulevaa elämäntapamuutosta liittyy alkoholiin. Sitä on tarjolla koko ajan. Nyt kun olen tutkaillut elämäntapojani, niin huomasin, että työni on raastavaa ja kuluttavaa mitä tulee alkoholin juomiseen.
 Vuosikellooni kuuluu valtava määrä erilaisia tilaisuuksia, joissa kohotetaaan maljaa ja joissa on päivällisiä viineineen. Laskin, että jos otan jokaisessa minulle vuosittain kuuluvassa edustustilaisuudessa alkoholia, olen joka vuosi kaksi kuukautta työstä johtuen alkoholinvaikutuksen alaisena. Kaksi kuukautta kännissä, siksi että työyhteisö edellyttää minun nostavan maljaa, toimivan emäntänä, kunnioittavan läsnäolollani. HUH HUH HUH
Jo viime vuonna sanoin  eräässä tilaisuudessa, kun ihmettelivät että miksi hyvä punaviini ei maistu, että minun on terveydellisistä syistä ollut pakko ryhtyä vähentämään työssä juomista.

Eihän töissä nyt kännätä. Mutta tervetulomalja, valkoviini alkuruoalle, punaviini pääruoalle, konjakki jälkiruoaksi....kaloreita ja promilleja... kaikki turhia ja haluaisin ne välttää

Tilanne siis ärsyttää. Aion jotenkin ratkaista asian. Pitäisi tehdä se jotenkin niin että muut osalliset ( jotka totuudennimissä ovat minusta samalla tavoin työolosuhteiden vankeja) eivät kokisi asiaa heihin kohdistuvana epäluottamuslauseena tai en ilmaisisi asiaa heitä loukkaavasti. Itse olen nimittäin rehellisesti sitä mieltä, että jos joka ikisessä tilaisuudessa joita työn puolesta tulee ottaa alkoholia, vaikka vain lasillisen, niin satavarmasti ei kunto kestä pidemmän päälle ja ei sen puoleen pääkään. Ehkä minä käytän vain tekosyynä omia läskejäni....korostan projektiani....elämäntapamuutosta.

"Kiitos ei, minulle riittää vain vesi"- mitä tuota muille selittelemään.

 Miksi yleensä pohdin asiaa?







1 kommentti:

  1. Tässä maassa pitää perustella miksi ei hanki lapsia, miksi ei kuulu kirkkoon tai miksi ei juo.
    Itse lakkasin perustelemasta juomattomuuttani jo vuosia sitten.
    Työkuvioissa on helpottanut aina se, että olen joutunut toteamaan "ikävä kyllä olevani autolla, joten en voi ottaa mitään".
    Tai sitten sanon, että ei kiitos.

    Käsittämätöntä, miksi juomattomuutta tarvitsee selitellä. Se, että lasissasi ei ole alkoholia ärsyttää ja syyllisttä muista, joten he suuttuvat sinulle.
    Paskat heistä.
    Jos et halua sanoa suoraan, että ei nyt, sanot vaan, että nyt on nenänvalkaisukuukaudet. Eri julkkiksethan harrastaa alkoholittomia vuosia tms, kerro, että sulla on jokin sellainen teemavuosi tjtn..

    VastaaPoista